dezvoltarea copilului pe varste

9 activitati pentru dezvoltarea limbajului si a vorbirii la copil

Oricat de mic este copilul tau, este cel mai bine sa folosesti un mod de exprimare clar, corect si simplu pentru a oferi un model de vorbire. Daca vrei sa invete sa vorbeasca, trebuie sa vorbesti tu. Daca nu esti prea vorbaret din fire, trebuie sa faci un efort si sa petreci timp in care sa vorbesti cu micutul tau.

Relaxeaza-te! Cand va fi pregatit, copilul tau va vorbi.

Copilul de la 1 an si jumatate la 4 ani

  1. Parintele poate sa repete ce a spus copilul, pentru a arata ca-l intelege.
  • Astfel dezvolt modul de exprimare al copilului, bazandu-ma pe ce spune copilul.

Exemplu:

Vrei placinta? Eu am placinta cu mere. Vrei placinta cu mere?

2.  Folosim carti cu imagini si vorbim despre ce vedem:obiecte, culori, numaram obiectele, exprimam preferinte.

3.  O activitate foarte interesanta este aceea de a face un album care sa contina imagini cu lucruri cunoscute copilului si grupate pe categorii.

Exemplu: alimente: mar, banana, lapte, paine, supa, branza

                    haine: bluza, pantaloni, puloves, haina de iarna, caciula

                  jucarii: minge, cuburi, pausa, robot, puzzle

                 animale: pisica, caine, pasare, cal, oaie

Imaginile pot sa le decupez din reviste sau sa le desenez pe caietul pe care facem albumul.

4.  Copiii sunt curiosi din fire. Folosind curiozitatea lor si faceti urmatoarea activitate:

  • Asezati mai multe obiecte intr-o cutie ( o cana, o periuta de dinti, o minge, o lingura, o perie de par, o bluza, un telefon etc).
  • Rugati copilul sa scoata pe rand cate un obiect din cutie, sa il denumeasca si sa spuna la ce se foloseste.

– Ce este acesta?  Ce faci cu el?/ La ce ne foloseste?

– Aceasta este periuta mea de dinti. Ma spal cu ea pe dinti ca sa am dintii curati si sanatosi.

-Aceasta este cana mea. Beau apa cu ea.

5.  Priviti impreuna pozele din albumul cu fotografii al familiei. Intrebati si vorbiti despre persoanele cunoscute din poze, despre locul unde se aflau, despre activitatile pe care le faceau sau evenimentele la care participau.

Cine este aici? 

Incurajati copilul pentru o mai buna evolutie in deprinderea vorbirii.

6. Dezvolta vocabularul si invata-l pe micut partile corpului.

Acesta este nasul meu. Miros cu el. Miros o floare sau parfumul mamei.

Oferiti-i sa miroase un parfum sau o esarfa parfumata, o floare frumos mirositoare, sapunul din baie sau vorbiti-i despre miros atunci cand pregatiti ceva de mancare.

Acestia sunt ochii mei.  Vad cu ei. Vad oamenii de pe strada(mergeti si priviti pe fereastra), vad imaginile si scrisul dintr-o carte (deschideti si priviti intr-o carte), o vad pe mama, il vad pe tata. Daca inchid ochii nu mai vad nimic. Daca-i deschid imaginea imi apare iar.

Acestea sunt urechile mele. Aud cu ele. Daca acopar urechile cu mana, nu mai aud zgomotul. Cu urechile aud ce imi spune mama, aud muzica, aud povestea spusa de tata, aud oamenii vorbind intre ei, aud numele meu.

Acestea sunt picioarele mele. Ele ma ajuta sa merg,(mergeti impreuna cu copilul prin camera!), sa alerg(alergati impreuna cu copilul timp de cateva secunde!), sa sar(sariti impreuna!), sa stau jos(asezati-va pe podea!).

Jucati-va urmatorul joc:

Parintele in fata, copiii in spate asezati in sir indian. Parintele canta si executa miscari in acord cu ceea ce canta. Copiii imita miscarile.

Merg, merg, merg

Merg, merg, merg

Sar, sar, sar.

Sar, sar, sar.

Aaalerg, aleeeerg

Aaalerg, aleeerg

Acum ma opresc, acum ma opresc.

Repetati jocul de cate ori e nevoie. Copiii iubesc jocurile ce implica miscarea. Eu folosesc acest joc pentru activitatea de warm up la lectiile de limba engleza. Copilul devine atent la ora si invata si cuvinte in limba engleza.

Varianta in limba engleza:

Walking, walking

Walking, walking

Hop, hop, hop

Hop, hop, hop.

Running, running, running

Runnning, running, running

Now we stop, now we stop!

Invatarea si distractia sunt garantate 100%.

7.  Muzica face minuni, credeti-ma! Nu trebuie sa fii angajat la opereta ca sa canti pentru copilul tau. El oricum te iubeste si e fericit ca petreci timp cu el, iar daca ii si canti, bucuria va fi si mai mare. Canta-i cantece vesele si incurajeaza-l si pe el sa cante. Nu-l forta sa cante, daca nu-si doreste. Schimba cantecul, daca nu e interesant pentru copil! Exista o mutime de CD -uri cu muzica pentru copii asu foloseste internetul ca o inepuizabila sursa de inspiratie (trilulilu sau youtube -nu lasa copilul nesupravegheat pe internet!)

Muzica il ajuta pe copil sa observe ritmul, sa aiba un model de vorbire si sa-si formeze urechea muzicala.

Muzica are efect terapeutic si stimuleaza memoria. Reprezinta un excelent mod de invatare. Profesori cercetatori din cadrul Universitatii din California vorbesc despre beneficiile muzicii, despre asa numitul „efect Mozart” si recomanda parintilor sa ii ofere copilului, inca de la nastere, un fond muzical cu muzica lui Mozart, pentru a-i stimula imaginatia si a-i spori inteligenta pe viitor.

8.  Jocul „Da sau Nu”

Parintele intreaba copilul:- Esti baiat? Copilul raspunde: – Da

– Tu esti Vlad? – Da.

– Esti pisica?  – Nu.

9.   Denumeste lucrurile pe care le vede copilul pe strada ( masina, domn, doamna, pasare, strada, casa, bloc, semafor, magazin) sau in casa (usa, masa, scaun, covor, televizor, jucarie, telefon, pat etc). Incurajeaza-l sa repete cuvantul dar nu-l forta si  mai ales nu rade de el.

Aceasta este o masina. Ma-si-na. Spune si tu ca mine: masina.

Surse: „What to expect the first year”,” What to expect the toddler years”, ” Totul se intampla inainte de 6 ani,” de Ana Savin, experienta personala in lucrul cu copiii de la clasa si de acasa, sfatul medicului pediatru

nou-nascut 0-1 luna

sugar 3-6 luni

La 7 luni bebe poate:

  • sa  faca vocalize cand e fericit
  • sa zambeasca atunci cand te vede
  • sa stea in fundulet chiar si fara sprijin
  • sa urmareasca , cu privirea, un obiect ce ii cade din manuta
  • sa se straduiasca sa ajunga la un obiect aflat mai departe de el
  • sa obiecteze daca incerci sa-i iei jucaria
  • sa se intoarca in directia de unde aude ca se vorbeste
  • sa combine vocale si consoane ma-ma-ma, ta-ta-ta, ga-ga-ga, ba-ba-ba, ghe-ghe (insa nu face diferenta care denumire e mama pentru mama sau tata pentru tata)

Unii bebelusi pot chiar:

  • sa se ridice in bus si sa incerce sa mearga de-a busilea
  • sa stea in picioare cu strijin
  • sa se ridice in picioare din pozitia sezand (cu ajutorul unui adult)

Pediatrul considera potrivite urmatoarele gustari:

Iaurt in care adaug o bucatica de banana pasata.

Piure dintr-un cartof fiert si un ficatel

Galbenus de ou fiert 10 minute si branzica

Reteta de branzica (pentru inceput)

Fierb 250 ml lapte de cumparat si adaug o pastila de calciu lactic. Scurg branzica obtinuta intr-o sita curata sau intr-o bucata de tifon.

Bebelusul are voie pepene galben si piersica.

NU are voie in primul an: cirese, caise, visine, pepene verde, nuci, alune.

Orarul cu mesele bebelusului

Prima masa: alaptat sau 1 biberon de lapte (210 ml apa + lapte formula conform indicatiilor de pe cutie)

Ora 9: 60 -80 ml suc de fructe

Ora 10: a doua masa a zilei consta in mar ras + biscuite

Ora 13 sau 14, dupa plimbarea de pranz, bebelusul primeste cea de-a treia masa a zilei, pranzul: supa crema(piure) de legume + 10 – 20gr carne (pui sau vitel) + galbenus de ou fiert (primeste adaugat in supa- o zi da, una nu)

Ora 17 sau 18: gustarea de dupa amiaza poate fi un iaurt simplu + banana +biscuite

sau un piure de cartofi+ficatel ce pui

sau piure de cartofi +1 lingura de branzica

Cina (dupa baia de seara), ultima masa a zilei trebuie sa fie consistenta pentru a-i asigura bebelusului un somn bun:1 biberon de lapte cu cereale (210 ml apa fiarta si racita + cereale conform indicatiilor de pe cutie).

La 8 luni bebelusul

  • E dornic sa descopere lumea.
  • Se bucura sa mearga la plimbare.
  • Este curios.
  • Apuca lucrurile cu manutele, baga in gura (mare atentie la pericole ce pot duce la sufocare!)
  • Se intoarce atunci cand aude o voce.
  • Poate sa manance singur un biscuite/covrig/colt de paine.

E posibil chiar:

  • Sa poata sa se intoarca singur de pe burtica pe spate si de pe spate pe burtica sau chiar sa se aseze in fundulet.
  • Sa stea in picioare cu sprijin (sa se ridice pe marginea patutului).
  • Sa mearga de-a busilea  sau sa se tarasca pe burtica pentru a ajunge la o jucarie.

Stiluri de deplasare la bebelusi:

Bebelusul manifesta preferinta pentru un anumit mod de a se deplasa inainte de a invata sa mearga:

  1. de-a busilea
  2. rostogolit
  3. tarasi pe burta
  4. tarasi pe fundulet

E de preferat ca bebelusul sa stea fara pantofi pana cand va incepe sa mearga pe afara.

Mersul de-a busilea (in patru labe) necesita antrenament si, de obicei, respecta urmatorii pasii:

Pasul 1. Bebelusul petrece zilnic timp pe burtica.

Pasul 2. Sta in fundulet singurel, fara ajutor.

Pasul 3. Invata sa se balanseze pe maini si pe genunchi (deci iar petrece timp pe burtica).

Pasul 4. Se misca inainte si inapoi impingand cu genunchii. Invata sa-si coordoneze miscarile si isi intareste muschii.

A sosit momentul sa ne asiguram ca micutul petrece timpul intr-o camera sigura, lipsita de pericole. Parintele trebuie sa examineze camera. Se va aseza pe podea si va privi  in jur. Lucrurile se vad diferit de la acest nivel.

Se observa: prize, cabluri, prelungitoare, colturi de  plinta de parchet, picioare de masa si de scaune, colturi de masuta de sufragerie, chei in usile de la mobila, sertare, podea alunecoasa, perdele si draperii pana la podea, snururi  de draperii, decoratiuni sau suveniruri ce se pot fi sparte sau inghitite. Suficiente pericole sa te ingrijorezi! Solutia ar fi sa securizezi camera, camufland sau eliminand pericolele cat mai curand. Pentru ca paza buna trece primejdia cea rea si noi ca parinti responsabili stim ca e mai usor sa previi decat sa vindeci.

In ceea ce priveste premergatorul, parerile sunt impartite. Unii sunt pro, altii sunt contra. Pediatrul permite folosirea premergatorului incepand cu varsta de 7 luni. Bebelusul e asezat in premergator incaltat cu pantof corespunzator, tip ghetuta  cu talonet. Premergatorul este fixat pe cea mai inalta treapta.

La 8 luni somnul este mai scurt, exceptie somnul de noapte.

Programul unui bebe de 8 luni

Trezirea de dimineata: ora 8

Masa de lapte: 210 ml lapte formula sau alaptat

Toaleta de dimineata

Plimbarea de dimineata 8:30 (pe timp de vara, pentru a evita canicula)

Masa de fructe: ora 11

Joaca sau plimbare daca vremea permite

Masa de pranz: ora 13:30

Somnul de dupa-amiaza: ora 14 sau in functie de nevoile fiecarui bebelus (unii se odihnesc mai mult altii atipesc si se trezesc usor).

Gustarea de dupa-amiaza:  ora 17

Plimbarea de dupa-amiaza: ora 18

Baita de seara: in functie de fiecare bebelus; poate fi la ora 20:30 sau la 21:30. Parintele stabileste programul tinand cont de nevoile bebelusului.

Masa de seara (cereale): dupa baita de seara

Somn: dupa masa de cereale ( de preferat somnul dureaza pana dimineata, daca bebe este satul si nu il deranjeaza aparitia dintisorilor).

La 9 luni bebelusul poate sa faca o multime de lucruri:

  • rade si zambeste
  • se uita dupa o jucarie sau un obiect ce i-a cazut din mana
  • poate sa manance tinand singur in mana un biscuite/covrig/colt de paine
  • apuca intre degete obiecte mici
  • observa obiecte oricat de marunte (bilute, margele, firimituri, furnici)
  • bea din cana prevazuta cu cioc special
  • isi exprima dezacordul in legatura cu ceva (ca ramane singur in camera, ca ii iei o jucarie din mana, ca nu-l duci la plimbare)  si plange, insa este un plans diferit ca tonalitate de plansul de durere.

In functie de fiecare bebelus, unii:

  • sunt capabili deja sa se ridice in picioare cu sprijin;
  • pot sa mearga de-a busilea
  • sa se aseze singuri in fundulet
  • sa obiecteze daca vrei sa-i iei din mana un obiect sau o jucarie
  • sa stea in picioare sau sa vrea sa mearga cu sprijin
  • sa „vorbeasca” pe limba lor.

Sfatul medicului pediatru

La noua luni, bebelusul face cura de calciu. Timp de 10 zile micutul primeste cate 5 ml de gluconat de calciu diluat in lichid (ceai neindulcit sau suc).

La varsta aceasta nu figureaza niciun vaccin pe lista vaccinarilor obligatorii.

Sunt excelente baile de soare, plimbarile lungi, hidratarea corespunzatoare si joaca folosind jucarii adecvate varstei de 9 luni.

Sugarul de 9 luni este mai activ, doritor sa mearga singur. Parintii trebuie sa-i acorde o atentie sporita si sa-i asigure un mediu fara pericole. Copilul de 9 luni nu cunoaste inca frica de pericole. Inca nu stie sa nu atinga un obiect pentru ca este fierbinte, ascutit, taios sau abrupt. accidentele pot aparea foarte usor.

Alimentatia

E momentul sa-ti inveti copilul sa manace sanatos. Tu esti cel mai bun exemplu. Consuma fructe si legume si obisnuieste-ti micutul sa faca la fel.  Zaharul, dulciurile si sarea tebuie sa lipseasca din meniul sugarului de 9 luni. Gustarile sanatoase gatite de mama folosind legume proaspete sunt delicioase.

Supe de legume, de pui, de spanac, piure de legume sau de fructe, carne de peste sau de vita, mamaliguta si smantana fac parte de pe lista bunatatilor pentru bebe. Daca nu accepta sa manance un aliment, amanati momentul in care sa-l introduceti iar in meniul copilasului. Ora de masa trebuie sa fie un moment placut.

Somnul

Unii copii dorm profund chiar daca in casa este zgomot de la radio, televizor sau discutii intre membrii familiei, altii dorm „iepureste” si se trezesc usor la zgomote precum telefonul care suna, soneria sau interfonul. Somnul de dupa-amiaza este necesar pentru odihna micutului. Somnul de noapte dureaza de dupa cina pana dimineata la 7 sau 8 a.m. Daca este bine hranit, sugarul doarme fara sa se mai trezeasca noaptea. La varsta de 9 luni laptele matern nu mai este suficient pentru a acoperi necesarul  alimentar Masa de cereale este consistenta si tine de foame pana dimineata. Bebelusul se odihneste suficient.

Ce poate sa faca un bebelus  la varsta de zece luni:

  • sta singur in fundulet
  • se ridica pe marginea patului nesustinut
  • intinde manuta dupa obiecte
  • obiecteaza cand i se ia din mana un obiect
  • recunoaste membrii familiei din care face parte
  • apuca obiecte marunte intre degete
  • muta o jucarie dintr-o mana in alta
  • are preferinte in ce priveste jucariile, alimentele si activitatile
  • sufla, face ca masinuta, rade
  • merge dea busilea -atentie, insa ca nu e valabil pentru toti bebelusii.

Jocuri, jucarii si joaca: cele mai bune sunt jucariile ce nu contin parti mici detasabile: mingii, cuburi, carti de bebelus din material textil, papusii.

Jocurile si joaca il ajuta pe copil sa creasca in indemanare si inteligenta: cucu-bau eu te vad (peek-a-boo!), cantecele vesele cantate de mami sau de tati asa cum stiu ei mai bine, joaca dea mersul pe jos-pentru bebelusi plimbareti.

Alimentatia sau cum mai stam cu diversificarea: masa de lapte dimineata, suc de fructe, masa de fructe piure, supa de legume cu pui/vitel si galbenus de ou (piure), pilaf de orez cu legume, ficatel de pasare, piure de legume, branzica, iaurt simplu combinat cu fructe si biscuite/cereale de preferat fara gluten, cereale cu lapte formula.

Bebelusul de zece luni si lumea:

Bebelusul doreste sa descopere lumea si sa socializeze, insa in ritmul sau.

Apare teama de necunoscuti. Micutul se simte confortabil in compania familiei sale. De cele mai multe ori se sperie sa fie luat in brate de catre necunoscuti sau persoane din afara familiei. Prezenta mamei sau  a persoanei care-l ingrijeste cea mai  mare parte din zi, ii ofera un grad crescut de siguranta si incredere, lucru absolut firesc.

La 11 luni

  • Sta singur in fundulet fara sprijin.
  • Isi exprima preferinta pentru anumite obiecte si persoane.
  • Rade si zambeste.
  • Face semn de „pa-pa”, „la revedere”.
  • Apuca cu degetele obiecte de mici dimensiuni.
  • Stie sa treaca un obiect dintr-o mana in alta.
  • Este interesat sa exploreze imprejurimile. (Atentie la  potentiale pericole!)
  • E plin de energie si nu mai sta linistit sa ii schimbi pampersul sau hainele.
  • Porneste singur la plimbare, de aceea e bine sa-l supraveghezi atent.
  • Doarme mai putin decat obisnuia sa doarma in primele luni de viata. Un somn in timpul zilei poate dura in jur de o ora.
  • Vrea sa mearga singur. Unii bebelusi merg de-a busilea, dar nu este obligatoriu. Unii bebelusi incep sa mearga singuri la 11 luni.
  • Imita sunete si vrea sa vorbeasca. E bine sa incurajezi dorinta de a vorbi. Unii bebelusi spun deja silabe sau cuvinte ce denumesc  exact anumite persoane sau obiecte.

Alimentatie

Diversificarea alimentatiei este in toi. Bebelusul de 11 luni primeste alimente solide. Laptele ramane important si are locul lui de frunte in meniu. Laptele de vaca insa trebuie sa mai astepte, deoarece bebelusul pana intr-un an nu poate sa digere proteinele care se gasesc in acest lapte si in plus contine niste minerale ce pot face rau rinichilor!

Meniul bebelusului cuprinde:

Lactate: lapte formula/lapte matern 400-500 ml/zi

iaurt simplu (nu e o idee buna sa invatam copilul sa manance iaurt cu fructe din comert!),branzica, smantanica

Fructe: mar, piersica, para, kiwi, banana, bucatele de strugure, suc de portocala diluat cu apa

Legume: morcov, ceapa, rosie, fasole verde, telina, pastarnac, cartof, ardei gras, brocoli, conopida, spanac, dovlecel, mazare, fasole verde, sfecla.

Cereale: cereale pentru bebelus, orezbine fiert), paste fainoase, biscuiti, covrigi

Carne: de pui, de peste, de vitel, de curcan (fiarta, fripta, pe gratat sau la cuptor), ficatel de pui

  • Galbenus de ou fiert bine
  • Piure de zarzavat cu carne.
  • Inlocuim treptat biberonul cu ceasca sau cu lingurita.
  • La zarzavat adaug unt sau putin ulei de masline sau de porumb.

De evitat pentru ca sunt periculoase: alune, nuci, migdale, capsuni, pepene verde, bomboane, bombonele, carne de porc, prajeli, prajituri cu creme din comert, inghetata, jeleu, unt de arahide, stafide, dropsuri, popcorn.

  • Model de meniu pentru bebelusii de 10-11 luni

dimineata: lapte simplu/lapte cu cereale

ora 10 a.m. fructe, suc de fructe

ora 12-14 p.m. se renunta treptat la piureul pasat foarte fin pentru a trece la legule zdrobite cu furculita.

Desert: compot de fructe, fructe sau chec/placinta cu mere

Gustarea de dupa-amiaza: fructe pasate (banana+kiwi, piersica rasa+biscuite, mar+branzica, iaurt+banana)

fulgi de cereale cu fructe

biscuiti

prajitura de casa

Seara-ora 8 p.m.: budinca

pilaf de orez

papanasi cu lapte cu cereale instant

gris

paine cu unt+branzica de vaci

sunca slaba+un biberon cu lapte

mamaliguta cu unt/branzica si smantana

Fiecare mama isi cunoaste copilul. Daca nu e pregatit sa manance un aliment, fie pentru ca nu-i place, fie pentru ca nu are inca dintisorii crescuti, e mai bine sa asteptam ca bebe sa mai creasca.

Fiecare bebelus este diferit si are preferintele sale de care trebuie sa tinem cont.


Preferinte:

  • sa petreaca timp cu familia,
  • sa fie dus la plimbare in parc,
  • sa fie inclus in programul zilnic al familiei
  • sa i se faca baita si masaj


Jocuri, jucarii si joaca

  • cucu-bau! sau peek-a-boo! il invata pe copil despre permanenta lucrurilor.
  • putem sa introducem obiecte mai mici in alte obiecte (exemplu: o cutie mai mica intr-o cutie mai mare)
  • piramida din cuburi
  • joaca folosind diferite obiecte de bucatarie: linguri de plastic, castronele, pahare de plastic.
  • la plimbare prin casa folosind o masinuta – cutie de carton. Asez copilul intr-o cutie de carton si il plimb prin casa pe covor sau pe parchet.
  • copilul poate sa traga spre el un animal pe rotite.
  • joaca la groapa cu nisip.
  • ascultam muzica, cantam si batem din palme.

La multi ani!

Copilul de 1 an – primii pasi

  • Invata repede daca este ghidat cu rabdare; nu trebuie pedepsit cand greseste.
  • spune „mama” si „tata”
  • intelege ce se vorbeste in jurul sau, chiar daca inca nu stie sa se exprime in cuvinte.
  • este interesat de carti, ii place sa dea paginile, chiar daca la aceasta varsta da mai multe pagini odata.
  • nu mai baga totul in gura
  • arata cu degetul aratator
  • cara jucarii dupa el prin casa
  • stie unde se gasesc anumite lucruri care prezinta interes pentru el
  • sa zambeasca si sa rada (foarte important)
  • sa se bucure sau sa se supere
  • sa stea in fundulet fara sprijin
  • sa bata din palme „bravo!”
  • sa faca semn de „pa-pa!”
  • sa se rostogoleasca  de pe o parte pe alta
  • sa obiecteze cand incerci sa-i iei un obiect din mana
  • sa bea apa cu o cana cu cioc
  • sa apuce obiecte si sa le treaca dintr-o mana in cealalta
  • sa observe obiecte de dimensiuni foarte mici (bilute, scame, firimituri, nasturi, pietricele, frunzulite)
  • stie sa se aseze singur
  • poate sa dea paginile la o carte
  • intelege semnificatia cuvantului „nu” si instructiuni simple
  • merge tinut de mana sau chiar fara sprijin
  • recunoaste lucruri dupa nume
  • ii imita pe cei din jur
  • vorbeste pe limba lui
  • recunoaste persoane familiare
  • exploreaza mediul inconjurator

Alimentatie: poate sa manance singur cu degetelele.

Mesele zilei sunt:

mic dejun: lapte simplu sau cu cereale sau iaurt cu banana sau alt fel de mancare

gustare: masa de fructe (mar cu biscuite sau kiwi cu branzica sau kiwi cu banana)

pranz: supa, tocanita

gustarea de dupa amiaza

cina

Copilul incepe sa manance  la masa cu ceilalti din familie.  Sta pe scaunul de masa special pentru copii, prins cu centura de siguranta. Mananca aproape orice fel de mancare, insa in continuare trebuie sa-i maruntim mancarea pentru a nu se ineca.

Trebuie sa se evite: carnea de porc, mezelurile, icrele din comert, maioneza, prajiturile cu crema de la cofetarie, sucurile acidulate, mancarea de tip fast food, prajelile, grasimile, chipsurile, zaharul, mancarea picanta, condimente.

Pentru ca e toamna putem sa introducem in meniul micutului placinta de dovleac, placinta cu mere, placinta cu branza, struguri fara coaja si fara samburi..

Controlul medical de 1 an este foarte  important. Copilul este cantarit, masurat in inaltime, se masoare circumferinta capului, se face o evaluare a dezvoltarii sale fizice si psihologice.

Vaccinarile obligatorii se fac dupa consultul medical cand s-a constatat ca micutul este sanatos si apt de vaccinare.

Dentitia: incisivi centrali, incisivi laterali. Copilul trebuie obisnuit cu periajul dintilor. Parintele ii curata dintisorii si dupa aceea il lasa si pe micut „sa se spele singur” pe dinti. Obiceiurile bune se invata.

Joc, joaca si jucarii: chiar daca nu stie sa se joace cu alti copii, este bine ca micutul sa intalneasca alti copii si sa aiba ocazia sa interactioneze.

Iubeste joaca si jucariile. Atentie!  Oferiti-i copilului jucarii corespunzatoare varstei sale.

Socializare: Copilul invata modele de comportament. Plimbarile sunt in topul preferitelor sale. Daca nu ploua si nu bate vantul, putem sa ne bucuram de plimbarea pe afara. Ii place sa va insoteasca si la cumparaturi la supermarket. Toate acestea sunt experiente ce-l ajuta sa invete cum este lumea si cum se poarta oamenii. In masina, locul copilului este intotdeauna pe bancheta din spate, asezat in scaunul de masina special pentru copil, si prins cu centurile de siguranta. Chiar daca la inceput copilul nu doreste sa stea prins cu centuri in scaun, trebuie sa perseverati pentru binele si siguranta lui.

Daca este un copil mai rusinos, nu faceti presiuni asupra lui sa sara in bratele oricui. Membrii familiei ii sunt cunoscuti si ii dau o stare de siguranta, de securitate.

Limbaj/vorbire: fiecare zi aduce cu ea ceva nou. Copilul imita sunete. Este atent la conversatiile celor din jur. Intelege anumite comenzi si cuvinte: mama, tata, apa, nu, vino, sus, bravo, pa-pa, etc. Face vocalize si bolboroseste pe limba lui. Plansul ramane in continuare modul principal de a comunica un disconfort sau o nevoie.

Micutul incepe o varsta frumoasa plina de farmec: invata cate ceva in fiecare zi, capata deprinderi, incepe sa faca anumite lucruri, creste si descopera lumea si oamenii. Este varsta la care fiecare zi inseamna o lectie ce va ramane pastrata in felul de a fi si in comportamentul viitorului adult. Cred cu tarie ca un copil ce creste inconjurat de oameni veseli, pozitivi si care apreciaza viata, va deveni un copil vesel si pozitiv.

Sunt ferm convinsa ca micutul invata modele de comportament, de vorbire si de relationare prin imitarea celor din jurul sau.

Copilul de 12 luni pare mic pentru multi dintre adulti, insa absoarbe ca un burete si invata sa se poarte, sa vorbeasca, sa se joace, sa manance, sa adoarma, sa fie un om printre oameni. Trebuie si el tratat cu respect si intelegere.
Parintii sau bona (mai modern – pentru ca bunicuta e plecata cu treaba), sunt primii profesori /educatori din viata oricarui copil.

La varsta de 13 luni copilul poate:

  • sa se ridice in picioare
  • sa se aseze singur
  • sa bata din palme
  • sa apuce obiecte si sa le treaca dintr-o mana in cealalta
  • sa bea singur cu o cana cu cioc
  • sa manance singur alimente ce se pot manca folosind manutele
  • sa se deplaseze, fie singur, fie sustinut dintr-un loc in altul
  • sa dea paginile la o carte
  • sa imite activitatile celorlalti membrii ai familiei (se preface ca vorbeste la telefon, ca danseaza, ca scrie etc)
  • sa spuna cateva cuvinte descifrabile sau indescifrabile: mama, tata, pa-pa.
  • sa arunce pe jos obiecte in mod intentionat
  • sa se catere
  • sa se dea jos din pat
  • sa inteleaga unele instructiuni: „Nu”, „Vino la mine”, „Stai jos!”.

Micutul de 13 luni este in continua miscare. Dezvoltarea intelectuala are loc in fiecare zi cu fiecare joaca, jucarie, plimbare, cantecel si carte. Copilul este interesat sa testeze, sa atinga, sa puna in gura, tot ce intalneste. Se bucura sa fie in compania altor copii, chiar daca nu stie cum sa se joace impreuna cu acestia. Se bucura de veselia lor si se intristeaza daca acestia plang.

Nu stie inca ce inseamna pericol. Nu isi da seama ca se poate accidenta pe scari, sau ca se poate taia sau intepa cu obiecte ascutite.

Pentru aceasta varsta exista doar momentul prezent. Copilul inca nu este capabil sa inteleaga concepul de ieri sau de maine. Tot ce se intampla, se intampla acum, in prezent.

Adesea copilul manifesta un comportament de tip „negativist”. Acest fapt nu inseamna ca este un copil rau, ci doar ca se dezvolta emotional. Invata si arata comportamente noi: incapatanare, frustrare, teama de necunoscuti, nedumerire, curiozitate, bucurie, suparare, independenta.

Joc si joaca:

joaca preferata este cea legata de cauza si efect.

Putem sa ne jucam:

  1. inchis si deschis: inchid o usa /o cutie si o deschid
  2. plin si gol: dau drumul la apa la robinet, umplu un pahar cu apa si spun ca e plin, apoi il golesc. Astfel copilul descopera principiul cauza si efect. Faptele mele au urmari. Pot sa fac diferite lucruri sa se schimbe. Acest joc se poate juca si la baia de seara.
  3. aprins si stins: tin copilul in brate si il invat sa stinga si sa aprinda lumina de la intrerupator. Ii spun: „Sting lumina””Acum aprind lumina.”
  4. rostogolim mingea
  5. ne jucam de-a bucatarii cu linguri si castroane de jucarie
  6. invatam denumiri de animale
  7. invatam partile fetei: nas, ochi, gura, urechi
mac-mac!

Copilul de 13 luni este ‘deschis la nou” si va rasfoi cu bucurie carti cu imagini frumos colorate. Lectura va deveni o obisnuinta cu conditia sa cititi zilnic. La aceasta varsta insa atentia este de foarte scurta durata, insuficienta pentru a citi o poveste de la inceput pana la sfarsit. E un start foarte bun sa rasfoiti carti pentru copii si sa denumiti imagini.

La 14 luni copilul poate :

  • sa stea singur in picioare sau chiar sa mearga singur
  • sa se aplece sa ia un obiect de pe jos
  • sa faca semn de „la revedere”
  • sa dea paginile la o carte (mai multe pagini odata)
  • sa manance singura alimente ce se pot apuca cu degetele
  • sa spuna cuvintele „mama” si „tata”
  • sa urmeze comenzi simple
  • sa se dea jos din pat
  • sa se urce in pat
  • sa deschida sertare (mare atentie sa nu-si striveasca degtelele!)
  • sa imite gesturi si activitati scurte ale celor din casa

Copilul de 14 luni are deja cativa dintisori si se asteapta aparitia celorlalti. Dintii de lapte ce trebuie sa apara in urmatorii ani vor fi in numar de 20.

Preferinte:

  • sa petreaca timp in compania familiei, in special cu mama
  • sa fie tinut in brate si sa i se citeasca din carti, chiar daca inca nu are suficienta atentie sa urmateasca o poveste de la inceput pana la sfarsit
  • sa arate celorlalti ce poate sa faca, incepe sa isi manifeste independenta
  • sa asculte muzica si sa „danseze”
  • sa se uite pe poze, imagini sau ilustratii
Copilul de 14 luni

La aceasta varsta copilul incepe sa aiba un comportament de tip negativist, suparacios, incapatanat. Capata independenta. Faptul ca-ti testeaza limitele si iti pune la incercare rabdarea si autoritatea este, de fapt, normal si sanatos din punct de vedere al dezvoltarii psihologice a copilului.

  • ii place sa arunce obiecte pe podea si sa le vada cum cad
  • ii place sa scoata lucruri din sertare, dulapuri, cutii, ambalaje
  • odata ce a invatat sa mearga, incepe sa care obiecte: sticle, bidoane, jucarii, cutii, uneori obiect destul de voluminoase pentru el: urs de plus, cutii goale, papusi etc.
  • obiecteaza cand ii iei un obiect din mana
  • nu are inca discernamant sa se fereasca de obiectele si situatiile periculoase
  • e curios asemenea unui mic explorator, astfel ca e foarte spontan, imprevizibil si „isi baga nasul” in activitatile si lucrurile celor din jur
  • adesea este mofturos sau pretentios la mancare si poate avea perioade cand manifesta preferinta pentru anumite alimente, insa cu timpul va invata sa manance asemenea tuturor celorlalti membrii ai familiei
  • incepe sa devine necooperant: plange cand vrei sa-i schimbi scutecul, refuza sa mai faca baie, plange cand vrei sa-l imbraci sau sa-l pui in scaunul de masina.

Indiferent de obiectiile copilului, adultul stie ca trebuie sa faca anumite lucruri pentru igiena si siguranta copilului. Cum spunea o  bunica: facem ce trebuie, nu ce vrea copilul.

A sosit momentul sa stabilim anumite limite (reguli).

O  buna prietena, de profesie psiholog, imi spunea ca un copil are nevoie de limite (reguli) pentru a se simti iubit si in siguranta.  Copilul nu stie sa-si stabileasca singur reguli, insa se va simti in siguranta alaturi de adulti care fixeaza si respecta aceste reguli de viata si de comportament.

La varsta de 15 luni

  • merge singur
  • este curios
  • foloseste cel putin un cuvant (mama, tata, da, nu, pa)
  • devine mai comunicativ in a-si exprima preferintele
  • daca petreci timp cu el, poate chiar sa indice o parte a corpului cand i se cere (unde este nasul?)
  • incepe sa accepte limite, daca i se impun
  • foloseste obiecte asa cum a vazut ca le folosesc cei din casa (lingura, cana, aspiratorul, matura, palaria)
  • bea din cana
  • se apleaca sa ia un obiect de pe jos
  • arata cad vrea un obiect

Preferinte:

muzica si dansul

jocuri si jucarii care fac sunete si jocuri de lumini

carti cu ilustratii

plimbarile in natura

intalnirile cu alti copii, chiar daca la aceasta varsta se joaca singur

sa petreaca timp alaturi de membrii familiei

Controlul medical de la 15 luni

Pediatrul se intereseaza de starea fizica si psihica a micutului. Copilul este masurat in inaltime, cantarit si consultat.

Copilul sanatos este apt de vaccinare.

Reguli de siguranta:

Medicamentele sunt pastrate  departe de accesul copilului.

Foarfecele, cutitele, andrelele si alte obiecte ascutite nu sunt lasate la indemana copilului.

Solutiile de curatat sunt toxice, de aceea sunt depozitate in locuri special amenajate.

Cand calatoreste cu masina, copilul sta in scaunul auto prevazut cu centuri de siguranta pe masura copilului.

Cand mananca, copilul este asezat in scaun de masa prevazut cu centura de siguranta special pentru copil.

Copilul nu ramane niciodata nesupravegheat in baie.

La ce ne putem astepta de la un copil de 15 luni:

ii place sa fie laudat, de aceea va face mici „spectacole” de fiecare data cand are spectatori;

se indreapta catre varsta de 2 ani, iar cuvantul preferat va fi „Nu”, lucru absolut firesc la aceasta varsta; e de preferat sa folosim cat mai des cuvinte pozitive: „da”, „bine”, „cuminte”, astfel copilul va capata obisnuinta sa foloseasca si el aceste cuvinte in loc de „nu”;

daca se teme de necunoscuti, nu trebuie sa razi de el, ci doar sa-l intelegi;

poate sa mearga cu spatele, insa nu-l lasa nesupravegheat pentru ca nu stie sa-si poarte singur de grija;

poate sa loveasca o minge cu piciorul;

stie sa urmeze instructiuni simple, insa ai rabdare cand este incapatanat si vrea sa faca altceva decat ii ceri tu;

stie sa dea pagina la carte;

imita actiunile celor din casa, asa ca atentie la ce exemple i se ofera

se bucura sa intalneasca persoane pe care le cunoaste (familia, bunicii, vecinii)

Ce-i bine sa facem:

incercam pe cat posibil sa tinem copilul departe  de privitul la televizor;

ne jucam, cantam, vorbim si citim impreuna cu copilul; cineva imi spunea ca  e prea mic copilul sa inteleaga aceste activitati si ca e o pierdere de timp.

Eu sunt ferm convinsa ca nu e nimeni prea mic pentru a vorbi cu el, pentru a asculta un cantec sau o poveste sau pentru a se juca.

e bine sa-i spui si copilului unde urmeaza sa mergeti si daca s-a schimbat ceva in programul vostru obisnuit, astfel il inveti sa coopereze;

a sosit momentul sa stabilim reguli pentru cel mic. Daca greseste, trebuie sa-i spunem ce a gresit si de ce. Trebuie sa stie ca anumite obiecte nu ii apartin si nu sunt jucariile lui: telefonul mobil, cheile de la masina etc.

Alimente periculoase, deoarece copilul se poate ineca din cauza lor:

caramele, popcorn, guma de mestecat, nuci, alune, arahide, stafide, chips, legume crude, bomboane, seminte.

Poate sa inceapa sa exerseze cum sa manance singur cu lingurita.

Cu rabdare, dragoste si exemple bune din partea mamei si a celor din jur, copilul va invata sa se comporte asa cum ne dorim.

Copilul de 16 luni

Ai grija ce faci, cum vorbesti si cum te porti, pentru ca micutul tau de 16 luni ia lectii de la tine in fiecare moment!

Ii place sa imite activitatile celor din jur. Are nevoie de ingrijire si atentie. Nu trebuie lasat nesupravegheat.

A devenit interesat de „scris” si, daca il supraveghezi, va folosi culori ca sa „mazgaleasca”  pe foaia de hartie cum stie el mai bine.

Ii place joaca si este fascinat sa se priveasca in oglinda.

Nu-i place sa se desparta de mama. Adesea, la aceasta varsta, poate aparea frica de a face baie. Ii place sa repete cuvinte, sa asculte muzica, sa danseze si sa se joace.


La varsta de 17 luni copilul merge singur, alearga si imita activitatile celor din jur:

  • bate din palme
  • danseaza
  • merge cu spatele
  • vrea sa manance singur cu lingurita
  • vorbeste cel putin 2-3 cuvinte
  • recunoaste persoanele familiare
  • manifesta preferinta pentru cuvantul „nu”
  • mananca singur cu mana/lingurita
  • foloseste telefonul in joaca
  • foloseste telecomanda de la televizor/DVD player asa cum a observat ca fac ceilalti membrii din familie

Este foarte curios si interesat de tot ce il inconjoara. Atentie la pericole!

Devine mai „vorbaret” si imita sunetele pe care le aude. Incepe sa spuna mai multe cuvinte corecte sau originale, creatie proprie. Este un moment excelent sa incerci sa-l inveti cuvinte si actiuni.

Parintele pastreaza limitele pe care le impune:

  • spalam mainile inainte sa mancam
  • inchidem usa cu multa atentie ca sa nu prindem degetele in usa; poti sa-i repeti ca se raneste daca isi prinde mana in usa (Au! si sa-i arati cum sa inchida usa fara sa puna degetelele gresit)
  • nu muscam (deranjat de faptul ca-i apar dintii de lapte, copilul poate musca), ii repetam ca-l doare pe cel pe care-l musca
  • nu tragem de par
  • vrei sa mergi la plimbare cu mine cu masina, atunci trebuie sa stai la locul tau in scaunul de masina.

Limitele se impun in functie de fiecare copil in parte.

La 17 luni copilul face mari descoperiri:

  • daca apas pe intrerupator, se aprinde sau se stinge lumina
  • daca pun mainile sub uscatorul de maini, o sa fie foarte zgomotos si distractiv
  • daca bag in gura diverse obiecte, o sa primesc toata atentia mamei/bunicii
  • daca trantesc un obiect pe jos, face zgomot (efecte speciale)
  • daca tip sau plang, primesc ce imi trebuie
  • daca ma uit in oglinda, vad un chip frumos si ma distrez de minune
  • daca tip/strig cu toata puterea, o sa ma aud si o sa ma simt mare artist.


copilul  la 18 luni

copilul la 2 ani

Ce poate fi mai distractiv decat sa razi si sa te joci?

La doi ani, copilul adora sa se joace.

Poate:

  • sa „hraneasca” papusa
  • sa identifice lucruri din imagini
  • sa construiasca folosind cuburi
  • sa dea pagina la carte
  • sa manance singur, daca e lasat „sa se antreneze” in acest scop
  • sa bea singur apa cu paharul
  • sa se dezbrace singur
  • sa se catere
  • sa inchida si sa deschida sertare si usi
  • sa-si manifeste preferintele (culinare, vestimentare, muzicale)
  • sa-si sufle nasul
  • sa spuna cand il doare ceva
  • sa sufle in lumanarea de pe tort aniversar
  • sa stie numele cunoscutilor
  • sa stie locul in care se depozitate diferite obiecte din casa

Este perioada in care micutul este foarte „creativ” si imprevizibil.

Poate sa iti faca surpriza de a decora peretii cu „desene” de toate marimile.

Ce este recomandat:

copilul trebuie sa aiba un mediu propice dezvoltarii armonioase:

sa i se vorbeasca corect

sa i se vorbeasca pe un ton normal, nu ca la bebelusi

sa i se vorbeasca frecvent ca sa ajunga si el la randul sau sa stie sa vorbeasca

sa i se citeasca povesti

sa i se cante ca sa auza muzica: muzica este extrem de importanta pentru dezvoltarea psihologica

Sunt copii care la varsta de doi ani vorbesc folosind propozitii. Totul se invata cu rabdare si joaca.

copil de 3 ani

copilul la 4 ani – dezechilibru

Activitati si idei pentru dezvoltarea limbajului

Intre 4 si 6 ani

  1. Incurajez copilul sa vorbeasca oferindu-i ocazia sa dialogheze cu mine sau cu alte persoane.
  2. Memoram o poezie. Idei: Zdreanta de Tudor Arghezi, Catelusul schiop de Elena Farago, Gandacelul de Elena Farago, Greierele si furnica de George Toparceanu.
  3. Laud incercarile de a se exprima corect. Copilul observa ca este inteles si ca este bine sa vorbesti.
  4. Parintele acorda atentie copilului atunci cand incepe o conversatie. Este un bun ascultator.
  5. Dupa ce vorbeste parintele, se face pauza, pentru a-i da si copilului ocazia sa raspunda, sa continue conversatia.
  6. Vocabularul creste, deoarece este firesc sa se dezvolte pe masura ce copilul creste. E bine sa-i oferim copilului un model de limbaj corect si ingrijit, fara injurii si injuraturi. Parintele il ajuta pe copil sa invete cuvinte noi. Se introduc cuvinte  si expresii noi insotite de o explicatie usor de inteles de catre copil.
  7. Cititi o poveste sau o carte noua in fiecare saptamana/luna. Astfel apar personaje si cuvinte noi. Acum are mai multa rabdare sa asculte povesti si sa se uite pe carti. (Vezi articolul din luna mai „Mami, hai sa citim o poveste!”)
  8. Putem sa vorbim despre incadrarea spatiala: aici, acolo, aproape, departe, primul, mijlociu, ultimul, drept, stang.
  9. Vorbim depre cuvinte opuse (antonime): sus si jos, inalt si scund, bun si rau, sarat si dulce, rece si cald, mic si mare.
  10. Ascultati si invatati un cantec nou.
  11. Copilul observa si face legatura intre cuvintele spuse si cele scrise, atunci cand trecem degetul pe sub cuvinte pe masura ce citim textul.
  12. Cand incepem marea aventura in lumea literelor din imparatia alfabetului, putem sa incepem folosind literele care apar in numele copilului. Invatarea este mai distractiva atunci cand folosim litere cu magnet, markere, lipici, sclipici si culori.
  13. Jucati jocul de a ghici raspunsul la ghicitori. Exemplu: e mare, are aripi si zboara ca sa transporte oameni. Ce este? Raspuns: un avion.  E sanatos si gustos , creste in copac si are culoarea rosie, galbena sau verde. Ce este? Raspuns: un mar.
  14. Jucati jocul de a da directii si indicatii pentru a ajunge undeva sau a face ceva. Exemplu: Asez pe masa farfuriile, apoi furculite, linguri, servetele. Tai painea felii si o asez pe mijlocul mesei. Pun mancarea in farfurii.
  15. Jucati-va de-a actorii si puneti in scena o piesa de teatru folosind o poveste cunoscuta.  Exemplu: Ursul pacalit. Parintele este taranul care trece pe drum in caruta plina cu pesti. Se preface ca este in caruta trasa de un cal. Copilul este vulpea cea vicleana, roscata care cauta ceva de mancare. Se aseaza pe mijlocul drumului si se preface a fi moarta, deci sta nemiscata. Taranul opreste caruta, ia vulpea si o arunca in caruta peste pesti: „O, ce blana frumoasa de vulpe! O sa-i fac sotiei mele o haina de iarna.” Apoi porneste la drum. Ajunsa  in caruta vulpe, pe furis,  arunca pestele jos din caruta si se da si ea jos tiptil. Acum are ce manca si e multumita. Parintele acum urmeaza sa joace rolul ursului. Ursul trece prin padure, simte miros de peste si o roaga pe vulpita sa-i dea si lui niste peste ca-i e tare foame. „Cumatra vulpe, ce multi pesti ai! Da-mi si mie cativa ca tareee mi-e foame!” ” Nu-ti dau! Daca ti-e foame du-te si baga-ti si tu coada in lac, stai toata noaptea si asteapta si de dimineata vei avea multi pesti asa ca mine.” Ursul s-a lasat pacalit si s-a dus pe marginea lacului, a bagat coada in lac si a asteptat. De dimineata apa era inghetata asa ca a tras tare de coada ca sa o scoata din lac. „Cred ca am prins  mult peste ca e foarte greu.” A tras cu putere si  coada i s-a rupt. „Valeu, cumatra vulpe! Iti vin eu de hac pentru ca m-ai pacalit.”

copil la 5 ani comportament echilibrat, sociabil, independent

  • este vorbaret
  • se joaca impreuna cu alti copii
  • ii plac glumele si este jucaus
  • are prieteni
  • poate sa joace jocuri
  • este curios si interesat sa afle lucruri noi
  • ii plac jocurile in care intra in pielea diferitelor personaje/meserii
  • ii place sa fie de ajutor
  • este interesat de carti si de scris, daca i-ati oferit ocazia sa se familiarizeze cu lectura de carti ci coloratul.

Are nevoie de:

  • atentie
  • reguli stricte stabilite impreuna cu parintii
  • mediu de viata sanatos (fizic si emotional)
  • program zilnic
  • suficiente ore de somn
  • alimentatie sanatoasa bazata pe fructe, legume si lactate
  • activitati ce implica miscare fizica
  • ocazii potrivite pentru a socializa

La varsta de 5 ani copilul:

  • este vorbaret,
  • ii place sa petreaca timp cu familia,
  • sa povesteasca,
  • sa fie ascultat,
  • invata foarte repede, daca este implicat in activitati educative sau cursuri, absoarbe informatiile asemenea unui burete,
  • in general vrea sa fie de ajutor, sa coopereze,
  • este curios si plin de energie, care trebuie organizata si folosita in mod pozitiv.

Ce poate ingrijora un parinte

La varsta de 5 ani copilul

  • are dificultati in a intelege si a accepta un puct de vedere diferit de al sau, astfel devine incapatanat si certaret,
  • inca nu stie sa-si controleze emotiile si comportamentul,
  • trebuie sa i se aduca aminte sa se spele pe dinti dimineata si seara,
  • trebuie sa i se aduca aminte sa se spele pe maini inainte de masa,
  • are o imaginatie bogata, este spontan si ii place sa inventeze lucruri si sa minta,
  • vrea sa-si demonstreze independenta si uneori devine neascultator
  • inca nu intelege ideea de „pe termen lung”
  • incepe sa invete diferenta dintre bine si rau, purtare buna sau purtare gresita, nepotrivita,
  • incearca limitele si urmareste reactiile celor din jur,
  • incepe sa inteleaga faptul ca alegerile si faptele noastre au urmari bune sau rele.

Ce putem face:

  1. Stabilim impreuna un regulament cu regulile casei.
  2. Respectam aceste reguli si ne tinem de cuvant.
  3. Copilul trebuie sa primeasca „o pedeapsa” sau consecinta pentru purtarea proasta si aceasta consecinta trebuie aplicata imediat si pe termen scurt.
  • Este pus sa stea pe un loc/scaun de pedeapsa timp de 5 minute- cate 1 minut pt fiecare an, adica 5 ani= 5 minute. In aceste 5 minute nu vorbim cu el, nu-l lasam sa se joace cu vreo jucarie. Este un timp in care trebuie sa stea sa se gandeasca la purtarea urata si la faptul ca i-a suparat pe cei din jur. Dupa aceste 5 minute, parintele vorbeste cu copilul si acesta isi cere scuze. Adesea copilul va plange, se va vaita in mod intentionat. In acest caz ii spuneti ca  mai sta cateva minute in plus, daca nu inceteaza din plans.
  • Nu mai are voie sa se uite la televizor in acea zi sau sa se joace jocuri la computer.
  • Nu mai este dus in vizita in care isi dorea foarte mult sa mergeti.
  • Plecati de la locul de joaca, atunci cand se poarta urat, aceasta este o pedeapsa foarte buna pentru multi copilasi neascultatori.
  • Nu-i mai cumparati jucarii, dulciuri sau alte favoruri timp de cateva zile. Nu va targuiti cu el, ii spuneti odata si gata, respectati promisiunea facuta.
  • I se ia pentru o perioada o jucarie preferata sau un CD/DVD  cu un desene preferat. Cand incepe sa se poarte frumos si sa respecte regulile casei, primeste inapoi acest obiect.

4. Incurajez si laud buna purtare. Nu sunt vanator de greseli. Pun accent pe aspectul pozitiv.

copilul la 6 ani

copilul la 7 ani


  1. Pingback: Copilul se naste cu aripi, noi trebuie sa-i invatam si sa-i lasam sa zboare

  2. Copilul nu trebuie sa primeasca pedepse! Exista si disciplina non-punitiva (fara pedepse de orice fel) care chiar functioneaza. Din pedepsele/”consecintele” mentionate mai sus, unele mi se par asemanatoare razbunarii, de ex. sa nu mai fie dus in vizita pe care si-o dorea foarte mult. Daca tie ca adult ti-ar face cineva asta pentru ca gresesti, cum ai reactiona? Ti-ar parea rau pentru greseala pe care ai facut-o? Nu! Te-ai gandi probabil la cum sa-ti ascunzi mai bine fapta data viitoare, si sa te razbuni la randul tau. Si daca mai punem si diferenta de varsta/minte intre un copil si un adult…
    Iar statul la colt e ca la puscarie, dar si acolo mai ai voie sa te plimbi, noroc ca e doar pentru 5 minute, presupunand ca nu pui si un copil de 10 ani sa stea la colt (pana la ce varsta credeti ca functioneaza statul la colt?!).

    • Buna Alina,

      multumim pentru comentariul tau pertinent.
      Ai dreptate, disciplina nu-i o treaba chiar asa de usoara.
      De pe margine, ca spectator, pare usor, insa, cand esti chiar protagonist necesita rabdare si studiu.
      Toate cele bune!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s