Maria Montessori – un om care ne inspira

Despre metoda educaţională Montessori

Am mai scris despre metoda Montessori si despre faptul ca avem nevoie de oameni care sa ne inspire.
Maria Montessori este un om de inspiratie pentru mine.

Să nu faci niciodată pentru un copil ceea ce poate face singur

„Să presupunem că v-aș spune că a fost odată o planetă fără școli și fără profesori, unde studiul ar fi o noțiune necunoscută, dar în care totuși locuitorii (care nu ar face altceva decât să trăiască și să se plimbe) au ajuns să știe toate lucrurile și să le asimileze ca și cum le-ar fi învățat. Ați crede că fantazez? Ei bine, acest lucru, deși pare incredibil, este real. Este modul de a învăța al copiilor. Este drumul pe care ei îl urmează. Învață totul fără să știe că învață și făcând lucrurile pas cu pas, trec de la inconștient la conștient, mergând întotdeauna pe calea bucuriei și a dragostei.” (Maria Montessori

Născută la 31 august 1870, în localitatea Chiaravalle, Italia, Maria Montesori a devenit una dintre cele mai cunoscute și admirate personalități din prima jumătate a secolului al XX-lea, aducându-și contribuția în diverse domenii, dar mai ales în științele educației, unde a creat un nou sistem de învățământ ce acum îi poartă numele. La începutul anilor 1900, Maria Montessori a elaborat metoda educațională Montessori, pe baza observațiilor sale științifice asupra comportamentului copiilor. Având cunoștințe solide în materie de pedagogie, antropologie și psihiatrie, ea a dezvoltat ideea că fiecare copil se naște cu un potențial unic ce trebuie valorificat, copilul nefiind doar un „vas gol” care așteaptă să fie umplut.

Metoda Montessori:

  • încurajează impulsul natural al copilului de a se lăsa absorbit și de a învăța din ceea ce îl înconjoară;
  • susține interesul personal  al copiilor. Dacă un copil este interesat de corpul uman, va fi ajutat în a afla cât mai multe despre acesta. Dacă e fascinat de albine, i se poate organiza o întâlnire cu un apicultor;
  • copiii în educația Montessori sunt încurajați să lucreze independent, fiecare în ritmul lui, pe principiul „Ajută-mă să mă descurc singur”.
  • Educatorul Montessori lucrează individual cu fiecare copil, îl ghidează pornind de la interesul și potențialul său și intervine doar atunci când copilul are nevoie de direcționare.
  • În ceea ce privește limbajul, conform cercetărilor Mariei Montessori, copilul este intr-o „perioadă sensibilă” pentru învățarea limbii, de la naștere până la 6 ani. În această perioadă copilul are o înclinație deosebită spre limba pe care o „absoarbe” în mod natural din mediul său. Tocmai de aceea, copilul trebuie expus la cât mai multe cuvinte, pentru a-l ajuta ca pe viitor să aibă un vocabular cât mai dezvoltat.
  • Copilul, indrumat educator sau părinte, copilul acumulează cunoștințe, face propriile sale descoperiri, isi modeleaza concentrarea, motivația, autodisciplina și dragostea pentru a învăța. 

Maria Montessori a observat cum copiii prosperă atunci când li se oferă libertatea într-un mediu propice nevoilor lor. După o perioadă de intensă concentrare și lucru cu materiale care le stârnesc interesul, copiii dau dovadă de vitalitate și mulțumire de sine. Concentrându-se la o activitate liber aleasă, neîntreruptă, copiii ajung la auto-disciplină și pace interioară. Maria Montessori a denumit acest proces „normalizare” și este citat ca fiind „cel mai important rezultat al muncii noastre”.

Atunci când mediul răspunde tuturor trebuințelor copiilor, aceștia devin, fără vreo manipulare din partea adultului, sănătoși fizic, împliniți intelectual și psihologic, foarte bine educați și emanând bucurie și bunătate unul față de altul. Când copiii au completat o activitate prin care au absorbit ceva din mediu, ei par odihniți și profund satisfăcuți.

  • Copiilor nu li se aplică pedepse, dar nici nu li se oferă recompense. Se consideră că singura recompensă de care are nevoie un copil este cea provenită din mulțumirea de sine, din faptul că a realizat un lucru bun și corect, bazându-se pe propriile lui puteri.

 „În loc să încercăm să-l cucerim din interior și să-l direcționam ca pe un suflet uman, întotdeauna ne-am dorit să dominăm copilul prin forță, prin impunerea unor legi externe. În acest mod, copiii au trăit pe lângă noi fără să ajungem să fim capabili de a-i înțelege vreodată. Dar dacă dăm la o parte toată artificialitatea cu care i-am învăluit și toată violența cu care, prostește, am încercat să-i disciplinăm, ei ni se vor arăta în toată frumusețea firii lor copilărești, cu o gentilețe și drăgăleșenie absolute.” (Maria Montessori –Metoda Montessori, 1969)


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s